ניהול כיתה בצורה מיטבית • המדריך למורה

ניהול כיתה בבית ספר יסודי זו משימה מאתגרת גם למורים ותיקים אך היא חשובה הן להצלחת התלמידים והן לבריאות הנפש של המורה וכמובן לשיפור האקלים הלימודי ככלל ויש חשיבות עליונה לקביעת כללים וניהול כיתה נכון כבר מהיום הראשון ללימודים כי הרבה יותר קשה לשנות התנהלות ורושם ראשוני לאחר שהם מתקבעים ולכן במאמר זה נציג מספר טיפים שיסייעו למורים, חדשים וותיקים, לשמור על משמעת בכיתה ולהתנהל בצורה מיטבית מול התלמידים וכן מול ההורים. אז שנתחיל?

תוכן עניינים

למה חשוב כל כך להשקיע בניהול כיתה

בין אם אתה מחנך הכיתה או מורה מקצועי, ובין אם אתה מורה ותיק ובוודאי כשאתה מורה חדש, ניהול כיתה בצורה נכונה כבר מהיום הראשון של השנה הוא אחד הגורמים החשובים לביסוס מעמדו של המורה מול התלמידים והן מול ההורים לאורך השנה כולה. כאשר מורה בונה תשתית חזקה לניהול הכיתה הכוללת יחסי אמון של מורה-תלמיד-הורה, תיאום ציפיות וכן הצבת גבולות, זה משאיר רושם חיובי אצל התלמידים והוריהם וזה מסייע ביצירת סביבה לימודית חיובית, תומכת ויציבה. 

ניהול כיתה בצורה שקופה ומקצועית מאפשרת להפחית את הלחץ היומיומי, וכן מאפשרת למורה לנהל את השיעורים בצורה חלקה יותר ולהתרכז בהוראה במקום במשמעת וגם עבור התלמידים, ניהול נכון מייצר סביבה לימודית בה הם מרגישים בטוחים וממוקדים, הם מבינים מה מצופה מהם וכך קל יותר לנטר את ההתקדמות האישית של כל תלמיד וכן את ההתקדמות של התלמידים ככיתה.

בסופו של דבר, ניהול כיתה נכון כבר מתחילת השנה יתרום להצלחת כל הצדדים ויביא באמת, ולא כקלישאה, לשנת לימודים פורה. ועכשיו כשאנחנו מבינים את החשיבות של ניהול כיתה בצורה מיטבית, בואו נבין איך עושים את זה.

10 טיפים לניהול כיתה בצורה נכונה

1. קביעת כללים ברורים ותיאום ציפיות כבר מהיום הראשון ללימודים

הפעולה החשובה ביותר שצריך לעשות עוד טרם תחילת השנה היא קביעת כללי כיתה ברורים.

עוד לפני שאנחנו פותחים את השנה, חשוב לעשות חושבים עם עצמנו ולקבוע כללים להתנהלות בכיתה שיאפשרו לך לנהל שיעור בצורה אופטימלית. לאחר שהחלטנו מה הכללים האלה, נשתף אותם עם התלמידים ביום הראשון של הלימודים ונסביר מה עומד מאחוריהם, כך התלמידים ירגישו חלק מהמערכת ויפנימו את החשיבות של הכללים. חשוב שהכללים יהיו פשוטים, ממוקדים ובעלי משמעות ברורה לכל התלמידים והם צריכים לדבר על התנהגות בכיתה בין התלמידים ובין התלמידים למורה כמו כבוד הדדי, השתתפות בשיעור וכן לדבר על מהלך תקין של השיעור ללא הפרעות (עליהן נדבר בהמשך). התלמידים צריכים לדעת מה מצופה מהם כבר מהיום הראשון.

2. הקפידו על תקשורת פתוחה עם התלמידים והוריהם

התקשורת במשולש הזה של מורה-תלמיד, תלמיד-הורה ומורה-הורה, היא מרכיב קריטי להצלחת התלמידים (והמורה) הן בהקשר הלימודי והן בהקשר החברתי. תקשורת פתוחה מאפשרת בניית אמון, מעודדת שיתוף פעולה, ומספקת לתלמיד ולהורה שלו תמיכה שנמשכת לאורך כל השנה ומאפשרת להורה להבין איפה התלמיד צריך חיזוק לדוגמה, זיהוי מוקדם של בעיות חברתיות, התמודדות עם אתגרים ובסופו של דבר לקידום ההצלחה הלימודית של התלמיד. כאשר התלמידים יודעים שהמורה מקשיב להם ויש להם על מי לסמוך, זה נותן להם תחושת ביטחון ואמון וזה מקדם את המוטיבציה שלהם להשתתף בלמידה ולהתמיד בה.

3. היו עקביים

כדי שהמשמעת בכיתה תתנהל בצורה יעילה, חשוב לשמור על עקביות באכיפת הכללים ולא לייצר מצב של איפה ואיפה. כאשר תלמידים יודעים למה לצפות במידה והם מתנהגים בצורה שלא מתאימה לכללי הכיתה שנקבעו, הם מפתחים באופן לא מודע ביטחון ב”מערכת” ונוטים להתנהג בהתאם אך חשוב לזכור שלא תמיד הכל “דופק כמו שעון” וגם כאשר מתעוררים אתגרים  חשוב להמשיך לפעול לפי הכללים שנקבעו ולא לסטות מהם כדי לשמור על היציבות של “המערכת” הזו שהתלמידים נותנים בה אמון.

4. כבוד הדדי

בכיתה אומנם יש מעמדות אבל חשוב להתייחס לכל תלמיד בכבוד ובאמפטיה. זהו עיקרון מרכזי שמטרתו להבטיח שכל תלמיד ירגיש מוערך, שייך ובעל ערך בסביבה הלימודית והוא מהווה בסיס לאקלים החיובי בכיתה  וביחסים של המורה והתלמידים. מורה שמכבד את תלמידיו שואף להבין את הרקע האישי של כל תלמיד, את תחומי העניין שלו ואת היכולות המיוחדות שלו, שכן כל תלמיד הוא אינדיבידואל עם צרכים, יכולות ואתגרים ייחודיים. הכרה זו מאפשרת למורה להתאים את הגישה הלימודית ולהעניק לכל תלמיד את הכלים להצלחה אישית.

5. חיזוקים חיוביים

תלמידים מגיבים היטב למשוב חיובי. תנו להם חיזוקים על התנהגות טובה, בין אם דרך מחמאות או עזרים מוחשיים כמו תעודות הכרה או איזושהי שיטת ניקוד שבה הם יכולים לצבור פרסים קטנים. זה לא משנה, כל צורה של הכרה חיובית, תעשה את העבודה. ההתמקדות בחיובי ובדברים הטובים שהתלמידים עושים, תורמת לאווירה חיובית בכיתה ומעודדת את התלמידים להמשיך ולהתנהג בצורה נאותה.

6. תנו לתלמידים אחריות

כאשר תלמידים מקבלים אחריות בכיתה, הם מרגישים מחויבים יותר לשמור על הכללים. תנו להם תפקידים שיגרמו להם להרגיש מועילים וחשובים כמו עזרה בארגון הכיתה או אחריות על ניהול משימה מסוימת. תפקידים כאלה מעניקים לתלמידים תחושת שייכות ומחויבות גם לסביבה הלימודית, גם לחבריהם ובעיקר לעצמם.

7. הוו דוגמה אישית

התנהגו כפי שאתם מצפים שהתלמידים יתנהגו. מורה שמפגין דוגמה אישית לתלמידיו בין אם זה בנושא עמידה בכללים שנקבעו, בניהול זמן או ארגון והתמודדות עם אתגרים מאפשר להם להבין מה מצופה מהם. בנוסף, כיוון שהמורה הוא דמות משמעותית בחיי התלמידים, הם לומדים ממנו, בדיוק כפי שהם לומדים מההורים שלהם, והם נוטים לחקות את ההתנהגות שלו כי הם מבינים שכך צריך להתנהל וזה דבר חשוב שעוזר להם לפתח כישורים דומים בחייהם האישיים.

8. התאימו את התוכן הלימודי לתלמידים

תלמידים, במיוחד בכיתות הנמוכות ובעיקר בעידן הדיגיטל, זקוקים לתוכן שיעניין אותם ויגרום להם להיות מרוכזים ואף לרצות להתעניין בנעשה בכיתה. השתמשו בתכנים אינטראקטיבים המתאימים לאופי התלמידים בכיתה כמו סרטוני אנימציה לימודיים, שירים, משחקים וכן, חשוב לזכור כי גם קשה לתלמידים לשבת כל כך הרבה זמן ולכן הם זקוקים להפסקות קצרות  כדי לזוז ולכן כדאי לשלב הפסקות בין משימות, או אפילו פעילות תנועתית קלה ולימודית בתוך השיעור עצמו כדי לשמור על הריכוז של התלמידים.

9. היו קשובים

נסו למנוע בעיות לפני שהן קורות על ידי מתן הסברים או התערבות בזמן. כשרואים תלמיד שמתחיל לאבד ריכוז, אפשר לשלב פעילות שמושכת את תשומת ליבו בחזרה לשיעור וכן סידור חכם של מקומות ישיבה לאחר היכרות עם התלמידים, עשויה לעזור גם כן.

10. טיפול במקרים מיוחדים

כאשר תלמיד מתקשה לשמור על הכללים, חשוב לפנות אליו באופן אישי ולהבין את מקור הבעיה. שיח אישי יכול לעזור בפתרון בעיות משמעתיות ולמנוע את חזרתן בעתיד אך אם ההפרעות ממשיכות למרות כל המאמצים, שווה לדבר ואפילו לערב את יועצת בית הספר ו/או המנהלת כדי לבחון דרכים נוספות לטיפול בבעיה וחשוב לזכור שלעיתים, ישאפילו  צורך בעבודה משותפת עם ההורים כדי להתמודד עם הבעיה בצורה מקיפה יותר. כך או כך, כל הטיפול ייעשה בצורה פרטנית ואישית ולא מול התלמידים האחרים בכיתה.

התמודדות עם הפרעות בכיתה

הפרעות בכיתה הן אתגר נפוץ שאין מורה שלא התמודד איתו במהלך הקריירה שלו. ניהול נכון של הסיטואציה יביא לשיפור משמעותי של האווירה בכיתה וכמובן ישפיע על ההישגים הלימודיים של התלמידים והדבר שהכי חשוב לזכור הוא שהטיפול בהפרעות בכיתה צריך להיות מיידי ומהיר כדי למנוע מההפרעה להתפשט וזה גם מבהיר לתלמידים שהמורה ערני אבל בעניין הזה חשוב לשמור על קור רוח כי תגובה רגועה ושקולה מראה שאתה בשליטה במצב ומונעת מהפרעה קטנה להפוך למשבר גדול.

כאשר תלמיד מפריע, לעיתים יספיק מבט או תנועה עם היד כדי לגרום לו להפסיק, אבל כשזה לא עובד, אפשר לגשת אליו בשקט ולהזכיר לו את כללי ההתנהגות בכיתה (כדאי לתלות את הכללים על הקיר בכיתה ולהפנות את התלמיד אליהם). גישה זו מאפשרת לשיעור להמשיך להתקיים מבלי למשוך את תשומת הלב של שאר הכיתה להפרעה והיא גם שומרת על כבוד התלמיד. 

כמו כן, כפי שהזכרתי בטיפים, חיזוק התנהגות חיובית הוא כלי חשוב נוסף בטיפול בהפרעות. כאשר מורה מחזק התנהגות ראויה של תלמידים אחרים, הוא מראה שאכפת לו מהתנהגות חיובית, ולא רק מהשלילית, ובכך מעודד גם את התלמידים המפריעים להתנהג בהתאם.

דרך נוספת שיכולה לסייע במצב של הפרעה בכיתה היא שימוש בהומור. הומור עשוי לסייע לתלמיד המפריע לפרוק מתחים ולהחזיר אותו למצב של ריכוז מבלי לייצר עימות ישיר.

כשחיזוקים חיוביים והומור לא עובדים, אפשר לנקוט בגישה נוספת שהיא הצעת בחירה לתלמיד המפריע. כשנותנים לתלמיד אפשרות לבחור בין שני פתרונות, הדבר מאפשר לו לקחת אחריות על החלטותיו ועל תוצאותיהן. במקרים מסוימים, ייתכן שההפרעות נובעות משעמום או מתחושת תסכול של התלמיד, ולכן שינוי המשימות או התאמתן לרמתו עשויים להפחית את ההפרעות ולעזור לו להשתתף בצורה חיובית בשיעור.

מה עושים אם התלמיד ממשיך להפריע

במקרים של הפרעה מתמשכת, ניתן לשקול יצירת הפרדה זמנית של התלמיד המפריע משאר התלמידים. זו יכולה להיות ההעברה למקום אחר בכיתה או ממש להוציא אותו החוצה עם סייעת כדי להתאוורר. כאמור, לא לכל התלמידים קל לשבת כל כך הרבה זמן על כסא ויש תלמידים שזקוקים להפסקה קטנה. הפסקה כזו לתלמיד, עשויה לעזור לו לחזור לריכוז ולהתמקד בתוכן הלימודי בלי להפריע לחבריו לכיתה.

כאשר מדובר במקרים מיוחדים נחזור לטיפ מספר 10 בחלק הקודם של המאמר, אבל לא לפני שנקיים שיחה פרטית עם התלמיד. שיחה כזו מאפשרת למורה להבין מה עומד מאחורי ההתנהגות ולהסביר לתלמיד את השלכותיה בצורה פרטית ומכבדת. חשוב לשתף את ההורים במתרחש ולהשאיר אותם בלופ.

התמודדות עם תלמידים שקטים

מן הצד השני, יש את התלמידים השקטים שאם לא ננסה להפעיל אותם הם יישארו שקופים עבור חבריהם לכיתה וחובה לגרום להם להיות יותר מעורבים ולעודד אותם להשתתף בשיעורים. כדי לעשות את זה, אנחנו צריכים לפני הכל, לצור סביבה בטוחה בה הם ירגישו בנוח להביע את עצמם. יצירת אווירה תומכת ושיתופית ללא שיפוטיות ותחרותיות, יכולה לעזור לתלמידים להרגיש שמכבדים את דעתם וייתן להם את הביטחון לו הם זקוקים כדי להביע את עצמם בקול.

לרוב, הסיבות בגללן תלמיד מתכנס בתוך עצמו נובעות מביישנות או חוסר ביטחון ועבודה בקבוצות קטנות יכולה לסייע לגרום לתלמיד להפתח. כמו כן גם פה חיזוק חיובי, יצירת תחושת ביטחון ואמון, והענקת אחריות יכולים לתרום לתלמיד ולגרום לו להפתח.

יש עוד שלל דרכים לעזור לתלמיד להביע את עצמו כמו פעילויות יצירתיות או שימוש בכלים דיגיטלים איתם ניתן לגרום לתלמיד להרגיש בנוח אבל בסופו של דבר, המפתח הוא בסבלנות וההקשבה של המורה. כל תלמיד מתקדם בקצב שלו וחשוב לתת לתלמידים זמן ומרחב להשתלב בכיתה. גישות אלו, בשילוב עם הבנה ורגישות לצרכים האישיים של התלמידים, יכולות לסייע בהפעלת תלמידים שקטים ולעזור להם למצוא את דרכם להשתתף ולהיות מעורבים יותר בכיתה.

דגשים למורה המקצועי בניהול כיתה

על ההבדלים בין מחנך כיתה למורה מקצועי, אין באמת צורך לעמוד באמת בכמה מילים: מטרת המורה המקצועי היא קודם כל העברת הידע עליו הוא אחראי, לפי תוכנית הלימודים ולעזור לתלמיד לרכוש את הידע הזה בצורה הטובה ביותר. המחנך לעומת זאת הוא דמות מפתח בחיי התלמיד לאורך שנתיים ואף שלוש ומלבד המקצוע אותו הוא מלמד, המחנך מעורה גם בחייו האישיים של התלמיד והוא החוט המקשר בין ההורים לבית הספר לכן התלמיד רואה בו דמות סמכותית יותר מאשר מורה מקצועי.

לכן, כדי שמורה מקצועי יצליח לנהל כיתה בצורה מיטבית, חשוב שיבנה מערכת יחסים חיובית עם התלמידים וידידותית גם אם אינו המחנך, באמצעות שיחה אישית, הכרה במאמצים ובתחומי העניין של התלמידים ובו בזמן להיות בקשר עם המחנך והצוות החינוכי. שילוב של התעדכנות עם המחנך לגבי אתגרים או בעיות מסוימות בכיתה וכמובן יישור קו עם הכללים שקבע המחנך, וכמוכן מתן תמיכה אישית לתלמידים, התייחסות לתלמידים בכבוד, הקשבה לצרכים ולדאגות שלהם, ושמירה על סבלנות, יסייעו למורה המקצועי בשמירה על משמעת בכיתה ובבניית סביבה לימודית חיובית.

איך כדאי להתנהל מול הורי התלמידים

ההתמודדות עם הורי התלמידים (ובמיוחד עם הורים מגוננים) עשוי להיות אתגר משמעותי. לא אחת יש הורים שעוברים את הגבול והם עצמם לא מתייחסים למורה בכבוד וחשוב לדעת לנהל את המצב בצורה בונה ומועילה וכדי להתמודד בהצלחה עם הורים כאלה, חשוב לשמור על תקשורת פתוחה וברורה כבר מהשיחה הראשונה. כאשר המורה מסביר את מטרותיו, שיטות ההוראה שלו והדרכים בהן הוא יכול לעזור ולתמוך בתלמידים, ההורים ירגישו איתו יותר נינוחות ופתיחות.

תיהיו בקשר ושמרו על שקיפות

חובה לשמור על שקיפות בכל הנוגע למצב הילד מבחינת היעדים הלימודיים וההתנהגות בכיתה. הסבירו להורים כיצד מתבצע תהליך הלמידה ומה מצופה מהילד שלהם. כמו כן, חשוב לעדכן את ההורים בצורה שוטפת בהתפתחויות ובהתקדמות של התלמידים באופן שוטף כדי שיתקבלו תמונה מלאה ומדויקת וכן לעדכן אותם גם בפעילויות ואירועים חשובים שמתרחשים מטעם בית הספר.

הקשיבו לדאגות הורים

אומנם אתם אנשי המקצוע, אבל ההורים מכירים את הילד קצת יותר טוב ולכן הקשבה להורים היא מרכיב חשוב. על המורה להקשיב לדאגות של ההורים ולחבר אותן עם המתרחש בכיתה ובמקביל להציג את עמדתו בצורה רגועה ומקצועית ולהציע פתרונות קונקרטיים לבעיות המועלות. זאת אומרת שבמקום להתמקד רק בבעיות, כדאי להציג דרכים מעשיות לשיפור המצב תוך הדגשת חשיבות שיתוף הפעולה מצד ההורים והדרכים בהן ההורים יכולים לעזור בתהליך. תמיד כדאי לאפשר להורים לשאול שאלות ולספק פידבק. פתיחות לפידבק מאפשרת להורים להרגיש שותפים פעילים בתהליך החינוכי וכמובן מסייעת לך לעזור לתלמידים.

הדגישו את טובת הילד

זה שהמורה פועל מתוך דאגה לרווחת הילד ורוצה להבטיח את הצלחתו, זה ברור, אבל חשוב גם לשקף את זה להורים וזה יעזור להפחית את העוינות הטבעית של ההורים ולהשיג את שיתוף הפעולה שלהם. חשוב להציג להם עובדות ונתונים בצורה ברורה כדי לתמוך בדברים שאתה אומר  וכדי לספק להורים תמונה מדויקת של המצב במידת האפשרי

שמרו על מקצועיות

שמירה על מקצועיות גם במהלך שיחות מאתגרות היא קריטית. התמודדות עם ההורים בצורה רגועה ומכובדת תעזור לשמור על מערכת יחסים טובה ולהבטיח שהדיונים יתנהלו בצורה מקצועית. כאשר נדרשות שיחות מעמיקות, כדאי לקבוע פגישות אישיות עם ההורים. פגישות אלו מאפשרות לשוחח מלב אל לב ולהוריד חסמים וכך לספק להורים את התמונה המלאה של המצב.

התמודדות עם הורים אלימים

עצוב מאוד שיש צורך בסעיף כזה במאמר, אבל בשל מקרים שקרו חשוב לזכור שהבריאות והבטיחות שלך הן בראש סדר העדיפויות.

ראשית, עוד טרם ההגעה לעימות, חשוב להציב גבולות ברורים. אם הורה חוצה גבולות מסויימים, חשוב להגיד לו שזה לא מקובל עליך ולהתחיל לתעד בכל אמצעי כמו צילומי מסך, תיעוד שיחות וכדומה למקרה שמצב יתדרדר. במידה ואכן המצב מתדרדר ואתה מרגיש מאויים או מושפל, עדיף להימנע מהתמודדות ישירה עם ההורה ולפנות לסיוע מהנהלה או גופים מקצועיים. במקרים חמורים של אלימות פיזית, יש לשקול מעורבות של משטרה וגורמים מוסמכים. אין להקל בכך ראש.

יש לכם טיפים נוספים? רוצים להגיב על הדברים ולהתייעץ עם אנשי חינוך נוספים?

בואו לקבוצת הוואטסאפ “אנשי חינוך מתייעצים”

בְּרוּכִים הַבָּאִים לְקוּרְס הַהֲכָנָה לְכִתָּה א'

דילוג לתוכן