תפריט

הכנה לכיתה א – כל מה שצריך לדעת על מוכנות לכיתה א’

לימוד קריאה וכתיבה בכיתה א’ הוא קל הרבה יותר כשהילד מגיע מוכן לזה. הילד יהיה יותר מעורב ויבין את החומר שהוא לומד ומה נדרש ממנו ובעצם יהיה פנוי להתמודד עם כל סיטואציה חדשה שאינה מוכרת לו. זו הסיבה שכדאי להתחיל לעשות הכנה לכיתה א’ בהקדם האפשרי ולצור בכך מוכנות אישית כיוון שהדבר יאפשר לילד להתרגל לסביבת הלמידה החדשה, כמויות החומר הלימודי וגם להיות מסוגל לבנות את כישוריו החברתיים. 

ילדים שעולים לכיתה א’ צריכים להיות מוכנים לשינוי בשגרה ובשיטת הלימודים שלהם. למעשה, כיתה א’ היא שנה חשובה מאוד בחיי הילד. בשנה זו הילד עובר מ”השירים והמשחקים” ל”לוח וגיר” והוא נדרש להתרגל לאורח חיים חדש הכולל התמודדות עם סמכות, עמידה בלוחות זמנים ולמידה מסודרת ועקבית בה הנושא העיקרי הוא יסודות הקריאה והכתיבה.

קלות המעבר הזה, נשענת על ההכנה אליו עוד בתקופת הגן ולכן הכנה לכיתה א’ היא דבר נחוץ וכדאי.

הכנה לכיתה א' - תוכן עניינים

מדריך הכנה לכיתה א' - כל מה שהורה צריך לדעת

לפי שמתחילים בהכנה לכיתה א', מה חשוב לדעת בפן הלימודי?

כיוון שלימוד קריאה וכתיבה בגיל צעיר הם חיוניים להתפתחות הילד, לפני ההגעה לכיתה א’, צריך שתיהיה לילד מודעות פונולוגית ומודעות שמיעתית. זאת כדי לצלוח את המעבר לכיתה א’ בצורה קלילה שהיא אינה משימה קלה בפני עצמה.

השנה ילדכם יתחיל לקרוא ולכתוב אותיות ומילים בעברית וחשוב מאוד שתדעו אילו מיומנויות הילד שלכם צריך ללמוד כדי להצליח בכיתה א’. חשוב אף יותר שהילד יקבל את המיומנויות האלה מוקדם ככל האפשר כדי לבנות בסיס מוקדם לאוריינות (מיומנות של הבנת הנקרא והבעה בכתב).

מהי מודעות פונולוגית

מודעות פונולוגית היא למעשה היכולת לחלק את המילים בצורות שונות ולבודד את הצלילים במילה.

בתהליך זה הילד יכיר את ההברות, ילמד לזהות אותן ולבטא אותן בצורה נכונה וכן הוא יידרש לזהות את הצלילים במילים. פיתוח היכולת לשמוע הבדלים בין הצלילים השונים שבמילים היא חלק מתהליך שנקרא מוכנות שמיעתית.

לדוגמה, במילה מַחְשֵׁב, מַחְ היא ההברה הפותחת של המילה אבל מַ הוא הצליל הפותח.  כמו כן, אם ילד יודע ש”חתול” מתחיל באותה הברה כמו “חמור” ו”חלון”, אז הוא מסוגל ליצור קשרים בין המילים האלה על ידי הבחנה בקווי הדמיון בצלילים. יכולת זו תעזור לו לפענח מילים בשלבים מאוחרים יותר ולבנות את אוצר המילים ואת כישורי הבנת הנקרא שלו.

רמת המודעות הפונולוגית הדרושה למשימות שונות משתנה בהתאם לשלב בו הילד נמצא. ילד בתחילת דרכו הלימודית יצטרך להיות מסוגל לזהות (לדוגמה) מילים מתחרזות, בעוד שילד בוגר יותר יידרש כבר לקרוא ללא שגיאות. מודעות פונולוגית חשובה מאוד כיוון שהיא  מהווה את הבסיס ללימודי שפה והיא עוזרת לילד לפתח מיומנויות קריאה ומיומנויות נוספות הקשורות לשפה כמו כתיבה ואיות. לטעמנו, מודעות פונולוגית היא החלק החשוב ביותר בתהליך ההכנה לכיתה א’.

רשימת נושאים בתחום המודעות הפונולוגית לתרגול במסגרת ההכנה לכיתה א'

רוצים לקבל דפי עבודה ותכנים בנושא הכנה לכיתה א'? בואו לקבוצת הפייסבוק!

אילו מיומנויות לימודיות נוספות הילד צריך להכיר לפני העליה לכיתה א'?

  • מיומנות שפתית – יכולת לתאר עצמים, תמונות ורגשות ולספר על התכונות שלהם במשפטים מורכבים. 
  • יכולת מיון ומציאת מכנה משותף – מיון לפי צורה, גודל או צבע וכן מציאת המשותף והשונה בין פריטים.
  • זיכרון לטווח קצר וארוך – יכולת למלא מספר משימות ברצף ולספר על אירועים שקרו לו.
  • היכרות עם יחסי גודל ומרחב כמו קרוב ורחוק, בפנים ובחוץ, גדול וקטן וכדומה

חשבון

  • מיומנויות חשבון בסיסיות – היכרות עם סימני החשבון וכן זיהוי המספרים מ1 עד 10 וכתיבתם.
  • ספירה ומנייה – הכרת סדר המספרים  (גם במספר סודר) והתאמת מספרים לכמויות. 
  • היכרות עם צורות בסיסיות כמו ריבוע, עיגול ומשולש.
  •  

על אילו מיומנויות מוטוריות צריך לעבוד?

בכל הנוגע לרמה הפיזית, צריך לזכור כי הילד הולך לשבת על כסא במשך כמעט 5 שעות לפחות בכל יום. זה דבר הדורש ממנו לחזק את חגורת הכפתיים כדי שלא יתעייף ויאפשר לו להשתתף בפעילויות הלימודיות. על כן, הנה כמה טיפים:

ברמת המוטוריקה הגסה

כדאי לעשות כמה שיותר פעילות גופנית, עדיף כזו שמפעילה את שרירי הכתפיים והידיים כמו רכיבה על אופניים, טיפוס על מתקנים בגן השעשועים ועוד.

ברמת המוטוריקה העדינה

הילד מקבל המון רקע בגן עם פעילויות של גזירה, הדבקה וציור. לקראת בית הספר, כדאי לעבוד איתו כמובן על אחיזת כלי כתיבה נכונה בצורה שלא תעייף אותו וכן שימוש בכלים שלא הכיר קודם כמו סרגל, מחק ומחדד.

טיפ בנוגע לאחיזת עיפרון

יש מספר דרכים להחזיק כלי כתיבה, אך הדרך המומלצת היא אחיזת טריפוד בה הילד מחזיק את כלי הכתיבה על ידי 3 אצבעות כך היד לא מתעייפת. כדי ללמד את הילד ליישם את זה, נוכל לתת לו להחזיק מטבע עם שתי האצבעות הנותרות, צמוד לכף היד ולתת לו להתאמן על כתיבה בצורה זו.

איך להכין את הילד למעבר מהגן לבית הספר בפן הרגשי-חברתי

המעבר מהגן לכיתה א’ טומן בחובו לא מעט שינויים סביבתיים וגם חרדות שכדאי למנוע מראש. עצם המעבר מהגן הקטן לבית הספר הגדול המכיל עשרות כיתות עם ילדים בשלל גילאים וההיכרות עם מערכת בעלת אופי היררכי מסועף עם בעלי תפקידים שלא הכיר קודם – עשויים להיות מבלבלים עבורו. לדוגמה הוא יצטרך ללמוד את ההבדל בין מחנכת למורה מקצועית, מי היא הרכזת השכבתית ומה תפקידה של היועצת בכח. מלבד אלה, יצטרך הילד להתרגל למציאות חדשה של עמידה בזמנים, מערכת חוקים ולמסגרת לימודית חדשה בעלת אופי שונה לגמרי מהגן בו היה.

איך להקל על המעבר ולמנוע מצבי קושי מראש?

חשוב להקשיב לילדים ולהבין שהם עשויים להרגיש מנעד רחב של רגשות שעלולים לגרום להם “להיסגר” ולפתח חוסר ביטחון שנובע מפחד או לחץ מעמידה בדרישות החדשות. כמו כן, הילד עלול לפתח חרדה שנגרמת מתחושה של אי ודאות ממה שהולך לקרות. לכן, חשוב לדובב אותם ולהרגיע אותם ככל האפשר על ידי הקשבה, מענה לשאלות ובעיקר שיתוף מהניסיון שלכם. תנו להם מידע על המקום החדש אליו הם מגיעים. הסבירו להם על בית הספר והשוני שלו מהגן וזו גם הזדמנות טובה להכין את הילדים למשימות החדשות שעומדות לפניהם (למשל החשיבות של ההתארגנות בזמן והכנת התיק לבית הספר).

כיתה א’ היא שלב של התנסות ראשונית והיא שלב מהנה מאוד אך יש בו גם הרבה עבודה. ההכנה המנטלית של הילד תעזור לו להסתגל לשינויים ולרמת הלמידה החדשה הדרושה ולוודא שהוא מוכן למה שעומד לקראתו.

לכן, זה חיוני שהורים יכינו את ילדיהם לכיתה א’, במיוחד בעידן של מגפה ואי וודאות, כי זה יכול לעשות את כל ההבדל.

רוצים להתייעץ בנוגע למוכנות לכיתה א'? הצטרפו לקבוצת וואטספ ייעודית בנושא

האם כדאי לעשות קורס הכנה לכיתה א'?

בנימה אישית, כהורים שעשו כל שביכולתם להכין את ביתם לכיתה א’ ובנם השני נמצא עכשיו לפני עליה לכיתה א’, אני חושב שהכנה לכיתה א’ היא דבר ראוי ואף נחוץ – במיוחד בתקופת הקורונה, הבידודים והריחוק החברתי. למעשה על בסיס המחשבה הזו התחיל כל הפרוייקט הזה שנקרא EZToddler עוד הרבה לפני שהפך למה שהוא היום. שלושת הסרטונים הראשונים של איזי העיפרון בנושא הכרת האותיות, עיצורים וסימני הניקוד, יצאו לאוויר העולם בסגר הראשון בתחילת הקורונה והם הופקו עבור הבת שלי שהייתה לפני עליה לכיתה א ולא רציתי שהיא תגיע לבית הספר לא מוכנה או שיהיה לה קשה להתמודד עם החומר הלימודי החדש, לכן אני חושב שבמקרה ולהורים אין יכולת לעזור לילד להתכונן בעצמו,  בין אם בגלל חוסר זמן או הכרת התכנים – קורס הוא אופציה מצויינת. 

סוגי קורסים של הכנה לכיתה א'

יש היום לא מעט קורסים להכנה לכיתה א’. חלקם פרונטלים, חלקם דיגיטלים אונליין וחלקם דיגיטלים מוקלטים. לכל פלטפורמה יש את היתרונות והחסרונות שלה והבחירה כמובן היא אישית וסובייקטיבית.

קורסים פרונטלים

לקורסים הפרונטלים, בתיאוריה, יש יתרון אחד על פני הדיגיטלים והוא התרגול של מוטוריקה עדינה ומוטריקה גסה וההמחשה של ישיבה בכיתה. מאידך, לטעמי האישי, יש להם גם חסרונות רבים. אני מאמין שילד צריך את תשומת הלב והליווי האישי בהתאם לקצב הלימודי שלו וברגע שאנחנו מכניסים אותו לקבוצה, הדבר לא יהיה שונה מהתקופה שלו בגן (גם אם הקורס מתמקד בתכנים לכיתה א’). גם פה הוא יצטרך לעמוד בקצב מסוים של שאר המשתתפים בקורס שעשוי להיות לא מתאים לו ובנוסף לעיתים המדריך/ה אולי יודע/ת את החומר הלימודי, אבל אין להם את היכולת להתמודד עם כמות של ילדים או במקרה הגרוע – אין להם גישה לילדים (וזה קורה הרבה. גם עם גננות מובילות, מניסיון).

אבל נניח שהכל טוב וההדרכה תיהיה על הכיפאק והילד יצליח לעמוד בקצב ואפילו ילמד דבר או שניים, סיבה נוספת ומהותית יותר לא לבחור בקורס פרונטלי היא שאנחנו כבר שנתיים בתוך טירוף של בידודים און ואוף ומחלה שמסרבת לדעוך. לכן, בשלב זה, אני מעדיף לחשוף אותו לכמה שפחות מסגרות עם ילדים זרים.

קורסים דיגיטלים

רוב הקורסים הדיגיטלים הם של גננות וקלינאיות תקשורת שהמשותף לכל הקורסים האלה הוא שהם נראים פחות או יותר אותו הדבר: המדריך/ה עומדים מול המצלמה ומנסים להעביר סוג של שיעור מצולם או במקרה פחות מושקע פשוט הקליטו את את הקול שלהם על גבי מצגת.

חברים, זה פשוט לא עובד. אנחנו חיים בעולם מתקדם, הילדים שלנו מאבדים עניין תוך שניות וצריך הרבה יותר מזה כדי למשוך את תשומת הלב שלהם, שלא נדבר על לגרום להם לעבור קורס שלם. לדוגמה, אנחנו רכשנו שני קורסים כאלה. כמובן לא אציין את שמות הקורסים אבל אספר לכם איך הבן שלנו הגיב להם.

רשמים מקורס #1

הושבנו את בן מול הקורס הראשון. בקורס הזה היו 4 שיעורים עם תרגול אחרי כל שיעור. בן סיים את הקורס בתוך 20 דקות. כן, הוא סיים לצפות בכל הסרטונים ולענות על כל שאלות הקורס בתוך 20 דקות! מה אגיד לכם… ממצה, זה לא היה.

אז עברתי אותו גם בעצמי. הסרטונים היו בני 40 שניות שזה קצר אבל סביר והם נגעו ב4 נושאים כלליים בתחום המודעות פונולוגית אבל הם היו מינימלים ביותר. את שאר ה16 דקות פחות או יותר מילאו התרגולים שהיו פשוט מתישים. דמיינו מה זה עבור ילד בן 5 שמחליף סרטונים ביוטיוב בתוך שניות, לעבור בכח 16 דקות שלמות של שאלות אמריקאיות, ללא אנימציה, ללא מוזיקה אלא עם תגובות לקוניות של “כל הכבוד” או “לא נורא, נסה עוד פעם” אחרי כל תשובה. מבלי לייצר איתו אינטרקציה שתמשוך אותו לתוך העניין.

רשמים מקורס #2

הקורס השני הוא לא באמת קורס (ואציין שהמחיר שלו בהתאם), אלא אפליקציה שהיא אוסף של משחקי למידה בתחום המודעות הפונולוגית. זו למעשה אסופה של משחקים שנעשו על ידי (אני רוצה להאמין) גננות ומורות רנדומליות שנאספו מאתרים חינוכיים חינמים כדוגמת genially, wordwall, tinytap ודומיהם. מיותר לציין שבן איבד עניין מהר מאוד. לא היה שם קו מנחה אחיד מן הסתם ולא תוכן אמיתי שמשך אותו לצפות אלא זה היה בסך הכל אוסף של משחקים, בלי הסברים ולא הגיוני שילד בן 5 צריך לפענח לבדו מה לעשות ומי נגד מי.

מה לא עובד בקורסים הקיימים בשוק

בשלב הזה, התעורר הצד החוקר שבי. הרי לא יכול להיות שזה ההיצע… שיעור מוקלט כאילו זה היה עוד שעת ריכוז בגן או משחקים נטולי אינטרקציה אמיתית. אז התחלתי לבדוק מה עוד קיים בשוק ואכן אספתי רשימה מכובדת של כמעט 15 קורסים דיגיטלים ועברתי עליהם אחד אחד. 12 מתוכם היו בגדר חתול בשק. זאת אומרת שהיה להם רק דף נחיתה שמספר על הקורס, בלי סרטון או שיעור דוגמה אלא רק מלל על גבי מלל. והקורסים הנותרים, היו קורסים של גננות וקלינאיות תקשורת שכאמור, פשוט צילמו את עצמן כאילו הן בשיעור בגן שזה דבר שפשוט כבר לא עובד על דור היוטיוב והטיקטוק.

זה הרגע בו החלטתי להרים את הכפפה והתחלתי לעמול על קורס דיגיטלי חדש. קורס הכנה לכיתה א’ שישלב כמובן את איזי העיפרון שהילדים כבר מכירים ואוהבים. המטרה העיקרית של הקורס היא לייצר קורס מפורט וממצה שיכיל את כל מה שצריך לדעת בנושא מודעות פונולוגית לקראת העליה לבית הספר ולהעביר אותו בצורת הלימוד הייחודית שפיתחתי בשנתיים האחרונות ב-EZToddler.

מרעיון למציאות

במשך תקופה ארוכה ערכתי אינספור שיחות והתייעצויות עם אנשי חינוך ברמה הפדגוגית ומהצד השני עם הורים שציינו מה חסר להם בקורסים הקיימים ברשת וכתוצאה מכך נולד קורס ממצה, מזמין, מונגש וצבעוני, בעל שיטת לימוד ייחודית המשלבת למידה אינטרקטיבית בשלל צורות, שתיתן לילד את כל הידע שהוא צריך לקבל לקראת העליה לכיתה א’ בצורה שתגרום לו לרצות להמשיך ולהתקדם בקורס.

הקורס כולל סרטוני אנימציה של איזי העיפרון עם הסברים, שירי למידה ותרגולים, מצגות צבעוניות, משחקים לתרגול וכן דפי עבודה כיפים שהילדים יהנו ללמוד איתם ולהתכונן לבאות.

רוצים להתייעץ בנוגע למוכנות לכיתה א? בואו לקבוצת הפייסבוק / הוואטספ!

בְּרוּכִים הַבָּאִים לְקוּרְס הַהֲכָנָה לְכִתָּה א'