תפריט

תוכן עניינים - המדריך ליצירת קורס דיגיטלי

מהו קורס אונליין או קורס דיגיטלי

ראשית,  לפני שמתחילים, בואו נגדיר מהו בכלל קורס אונליין או קורס דיגיטלי. קורס אונליין הוא קורס המועבר בצורה מקוונת באתר אינטרנט, אפליקציה או כל פורמט דיגיטלי אחר וניתן לגשת אליו מכל מקום בעולם. יש לו שמות רבים: קורס דיגיטלי, קורס אונליין (או בשפת הקודש: קורס מקוון), קורס אינטרנטי ובחו”ל משתמשים הרבה במונח e-learning. אומנם יש סמנטיקה המבחינה בין חלק מהביטויים שהשוני העיקר הוא האם הקורס מועבר עם מורה בשידור חי או שמדובר בקורס מצולם שניתן לגשת אליו מתי שנרצה אך במאמר זה נתמקד בבניית קורס דיגיטלי מצולם ולא בשידור חי המועבר בצורה דיגיטלית (על אופציות לשידור חי  או כמו שקוראים לזה ברשתות החברתיות – Live, ארחיב במאמר נפרד).

קורסים דיגיטלים הופכים פופולריים יותר ויותר בשנים האחרונות. מדובר בדרך חדשה להוראה ולמידה. קורסים מקוונים הם אינטראקטיביים, מרתקים ויעילים וישנן עוד סיבות רבות מדוע אנשים בוחרים ללמוד דווקא עם קורס מקוון. חלק מהסיבות עשויות להיות שאין להם זמן ללכת לכיתה פיזית, הם לא ניידים, הלו”ז שלהם בעייתי, הם רוצים ללמוד בקצב שלהם או שהם פשוט רוצים לשפר את הכישורים שלהם בנושא מסוים שלא קיים בפורמט של קורס פרונטלי בנפרד מתוכנית הלימודים המלאה.

אז ללא ספק, הדבר הטוב ביותר בקורס מקוון הוא שאין צורך לנסוע למקום כלשהו וניתן ללמוד בנוחות, מהבית. בנוסף, זה גם זול יותר ממסגרת של קורס פרונטלי מכיוון שאין צורך במתקנים כמו כיתות, ספרים או אפילו מורים. זו הסיבה שהקורסים דיגיטלים פופולריים יותר מאי פעם.

קורס אונליין משתמש למעשה בטכנולוגיה כדי לספק תוכן, משוב, הערכות ותכונות אחרות והייחוד של קורסים דיגיטליים הוא שניתן לגשת אליהם מכל מקום בעולם בכל שעה ביום ובכל מכשיר. למען האמת, יש לקורסים מקוונים יתרונות רבים על פני קורסים מסורתיים בכיתה. הנה כמה מהם:

יתרונות קורס אונליין

  • התלמיד יכול ללמוד בקצב שלו.
  • חומרי הלמידה תמיד זמינים וניתן לגשת אליהם בכל עת.
  • אין צורך לצאת מהבית בכלל ולמעשה אפשר ללמוד מכל מקום, אפילו מהפארק, כל עוד יש חיבור לאינטרנט (ולעיתים גם בזה אין צורך).
  • אפשר לעבוד עם הקורס בצורה שנוחה לתלמיד: מחשב, טאבלט או סמארטפון.
  • התלמיד לא תלוי במורה אלא הקורס פתוח 24/7 והוא יכול לעבוד עם הקורס מתי שרק ירצה בזמן שנוח לו.
  • קורס אונליין מאפשר צורות למידה שונות. לדוגמה קורס ההכנה לכיתה א’ של EZToddler משלב סרטונים, שירים, תרגול ומשחקי אונליין וגם דפי עבודה להדפסה. צורת הלמידה היא ורסטילית.
  • התלמיד מעורב הרבה יותר מאשר בשיעור מסורתי בכיתה או בשיעור מקוון עם מורה. הוא זה שיוזם את הלמידה והוא זה שצריך לפעול ולחקור בעצמו.
  • עלות זולה. קורס דיגיטלי לרוב יעלה לתלמיד הרבה פחות מקורס פרונטלי או שיעורים פרטיים עם מורה.
קורס אונליין להכנה לכיתה א' המותאם לצרכי הילדים
קורס אונליין להכנה לכיתה א' המותאם לצרכי הילדים

אז למה כדאי לבנות קורס אונליין

עד עכשיו דיברנו על היתרונות של התלמיד בלמידה עם קורס אונליין. עכשיו בואו נסקור את צד המורה. בניית קורס דיגיטלי היא דרך מצוינת לקדם את עצמך כאיש מקצוע, לקדם את העסק שלך ולבנות את הקהל שלך וזו דרך מצוינת לנצל את הידע שצברת וללמד אנשים משהו שאתה מתמחה בו והוא שימושי במיוחד עבור נישות שקשה למצוא בהן מורים. הנה רשימה של כמה מהיתרונות בבניית קורס דיגיטלי:

היתרונות בבניית קורס דיגיטלי

  • בניית הקהל שלך
    אם יצרת קורס דיגיטלי שנותן ערך אמיתי – הקהל יגיע וימשיך לצרוך את התכנים הבאים שלך.
  • יצירת זרם הכנסה פסיבי
    קורס דיגיטלי הוא מוצר שמייצרים פעם אחת ואז הוא מתחיל להניב הכנסה קבועה מבלי שתצטרכו לעשות דבר, בשונה ממוצר פיזי שיש למוכר עלויות ייצור קבועות (ומשתנות) בכל פעם שמישהו רוכש אותו.
  • בניית אוטוריטה
    הפקת קורס, מגדיל את האמינות שלך מול לקוחות פוטנציאליים ומאפשר קבלת סמכות בנישה שלך. כשנותנים ערך אמיתי, זה ממצב אותך כאוטוריטה והאמינות שלך מול קהל היעד גדלה.
  • החלטה של המורה
    אתה הוא זה שמחליט מה אתה הולך ללמד, כמה עמוק תיכנס לחומר ועד כמה מפורט יהיה הקורס (או עד כמה פשוט הוא יהיה).
  • אין הגבלה לכמות לקוחות
    הקמת קורס אונליין מגדיל  את הסבירות לקבל יותר לקוחות בפחות מאמץ – אינך מוגבל עוד למיקום הפיזי שלך , לזמן שלך ולמספר האנשים שאתה יכול לראות באופן אישי.
  • כל אחד יכול לייצר קורס
    ניתן לייצר קורס דיגיטלי בכלים ביתיים, ללא ידע טכני ועם קצת מחשבה מחוץ לקופסה – אפילו בחינם.
  • חיסכון בזמן ובכסף
    במקום לנסוע ללמד כיתה או לשכור מדריך מטעמך, ניתן פשוט להקליט את השיעורים ולהעלות אותם לאינטרנט כדי שהתלמידים יוכלו לגשת אליהם בקצב שלהם. קורסים דיגיטליים דורשים פחות עבודה הן מהמורה והן מהתלמידים.
  • מגוון כלים זמינים
    המגוון הרחב של הכלים הזמינים ליצירת קורסים דיגיטליים מקל על מורים ליצור קורס בכל נושא שיבחרו. הם יכולים לבחור בין סוגים שונים של תוכן, כגון טקסט, אודיו, וידאו, מצגות, תוכן אינטראקטיבי ועוד.

מחפש/ת מישהו שיעזור לך להפיק קורס דיגיטלי?
בשביל זה אני פה!

בניית קורס דיגיטלי

ראשית, חשוב לציין – לא קל לבנות קורס דיגיטלי. כאמור הדבר דורש תכנון וירידה לפרטים אבל אם עובדים בצורה מסודרת, זה הרבה יותר פשוט.

איך בונים קורס דיגיטלי

  • ראשית, זהו את הבעיה שברצונכם לפתור בעזרת הקורס. כדאי לייצר קורס עבור בעיה אמיתית ולוודא מראש שאין אף כלי שנותן מענה לבעיה הזו ברמה המספקת, אחרת לקורס שלכם יהיה פחות ביקוש.
  • החליטו על קהל היעד שלכם והתאימו את התכנים לצרכים שלהם. לדוגמה, בקורס ההכנה לכיתה א’ – קהל היעד שלי הם ילדים בגילי גן, לכן התכנים צבעוניים, אנימטיבים, מוזיקלים ובגדול – מושכים עין של ילד. כדי לגרום להם ללמוד עם הקורס לבד מבלי שההורה (שגם הוא למעשה קהל היעד שלי) יחזיק להם את היד, מצורפות הנחיות קוליות לכל פעולה כי הם עדיין לא יודעים לקרוא ולמי שכן, כל הטקסטים הם עם סימני ניקוד. חישבו על הצרכים של הקהל ושימו את עצמכם בנעליים שלו, כך תוכלו להתאים את הקורס בצורה מושלמת לקהל היעד.
  • החליטו מה אתם רוצים שהתלמידים שלכם יקבלו מהקורס. ידע? ברור. אבל איזה ידע? פרקטי או תיאורטי? פשוט או מעמיק? עם תרגולים או רק ידע תיאורטי? חשוב להבין מה המטרות של הקהל שלכם ולפי זה לבנות את הקורס.
  • בנו את התכנים לקורס “על הנייר” והחליטו מראש איך הם ייראו. מצגת עם קריינות? סרטונים מצולמים? סרטוני אנימציה? החליטו מראש ותתכננו איך אתם יוצרים את התכנים האלה ומה אתם צריכים כדי לייצר אותם. 
  • תמחור: עשו סקר שוק ובידקו מה הדרך הנכונה לתמחר את הקורס שלכם.
  • כשיש לכם תוכנית סדורה זה הזמן להתחיל להפיק את התכנים (טיפ: הקפידו להוסיף אלמנטים אינטראקטיביים כדי להפוך את הקורס למושך יותר עבור התלמידים)

לסיכום, ראשית, עליכם לבחור את נושא הקורס שלכם. לאחר שבחרתם את הנושא, עליכם ליצור מתווה וסילבוס מפורט של מה שאתם רוצים שהקורס יכסה. אתם גם צריכים להחליט אם הקורס יהיה בחינם או בתשלום. אם זה בתשלום, עליכם ליצור תוכנית תמחור ולהגדיר את מערכת התשלומים שלכם. אתם גם צריכים גם להחליט כמה זמן צריך להיות הקורס ולחשוב איזה סוג של תעודה או הסמכה נחוצים לסיום מוצלח של הקורס אם בכלל. לבסוף, ברגע שכל ההחלטות הללו מתקבלות, הגיע הזמן ליצירת תוכן!

כלים לבניית תוכן לקורס דיגיטלי

ישנם כלים רבים שניתן להשתמש בהם ליצירת תוכן. חלקם בחינם בעוד אחרים בתשלום. לדוג’ כלים של Google כמו סליידס ליצירת מצגות או כלים כמו קאנבה (בבסיסו) הם חינמיים אך ישנם כלים מתקדמים ומעמיקים יותר שיתנו לכם יותר אופציות וחופש פעולה כמו תוכנות אדובי כמו Photoshop או Captivate, אך אלה כלים בתשלום ולרוב גם דורשים יותר ידע מקצועי. לפניכם רשימת הכלים בהם אני משתמש והחלופה החינמית שלהם.

תוכנות ועזרים ליצירת תוכן

סוג תוכן שם התוכנה/עזר חלופה חינמית

עיצוב גרפי

Adobe Photoshop

בניית מצגות

Adobe Captivate

עריכת וידאו

Adobe Premiere

אנימציה והנפשה

Adobe Character
Adobe After Effects

צילום מסך

-

עיצוב סאונד

Steinberg Cubase Pro

מאגרי תוכן מוכן

אחסון וידאו

Vimeo

Youtube

מתכוונים לצלם בעצמכם? הנה סרטון עם כל מה שצריך לדעת לקראת צילום סרטונים ואתם מוזמנים להכנס למאמר בנושא יצירת סרטוני וידאו להסבר מעמיק על התהליך, הציוד וכל מה שצריך לדעת.

רוצה ללמוד עוד על עריכת וידאו?
בוא/י לקבוצת אתה צינור בפייסבוק

איך לבנות קורס דיגיטלי בחינם

אם יש תקציב, תמיד כדאי לתת לאנשי המקצוע לעשות את הקסם שלהם כדי לייצר קורס מדהים ומקצועי, אך בהעדר תקציב, כפי שציינתי, יש המון כלים שמאפשרים לייצר קורס דיגיטלי בעלות נמוכה, ואף תאמינו או לא, עם קצת יצירתיות, אפשר לעשות את זה גם בחינם. הנה דוגמה:

אפשר לצלם את הקורס במצלמה של טלפון, לעצב את דפי העבודה והפעילויות בגוגל דוקס, לייצר מצגות בגוגל סליידס, את התכנים המצולמים לעלות ליוטיוב כסרטונים פרטיים ולתת גישה אישית ללקוחות לפי האימייל שלהם ואת כל התמיכה ומענה לשאלות התלמידים אפשר לנהל דרך קבוצת פייסבוק סגורה וייעודית לקורס. אפשר אפילו לוותר על עלויות של חברת הסליקה ולקבל את התשלום בעבור הקורס דרך אפליקציות חינמיות כמו פייבוקס.

פלטפורמות לאירוח קורס דיגיטלי

סיימתם לכתוב ולצלם את כל התכנים לקורס. מה עכשיו? הגיע הזמן להעלות אותו לאוויר. אבל לאן?

ישנן פלטפורמות רבות המיועדות לאירוח קורס דיגיטלי. לכולן יש יתרונות וחסרונות משלהן וחשוב להחליט איזו פלטפורמה מתאימה לקורס שלכם לפני שאתם מתחילים לבנות את ממשק הקורס.

המערכת הפופולרית ביותר בעולם היא Udemy, אך יש גם פלטפורמות ישראליות כמו Schooler. מדובר במערכות שעומדות בפני עצמן שלא דורשות מכם כל הבנה בתכנות והן גם מאוד יעילות אך לרוב יקרות מאוד או שגובות מכם עמלות גבוהות. החלופה היא לעבוד עם תוספים לאתרי אינטרנט. הם זולים יותר אבל הם דורשים גם הבנה טכנית. אם האתר שלכם מבוסס על מערכת וורדפרס, אז יש לא מעט אופציות. המוכרת ביותר היא LearnDash ויש גם את Sensei (מבית תוסף החנות – ווקומרס).

אז בשורה התחתונה, מה עדיף?

אם אין לכם ידע בתכנות ואתם לא רוצים “התעסקות” עדיף ללכת על המערכות הקיימות. אם אתם אנשי “עשה זאת בעצמך” או מתכנתים – אין ספק שקורס המאוחסן באתר משלכם, ייתן לכם אופציות נרחבות יותר, גמישות גדולה ובעלות נמוכה יותר.

איך לשווק קורס אונליין

שיווק קורס דיגיטלי נעשה כמו כל שיווק אחר. צריך לבדוק איפה נמצא הקהל שלכם, לענות על שאלות, לתת ערך ובכך לייצר לעצמכם שם וסמכות. זה יכול להיות בטיקטוק, אינסטגרם, קבוצות וואטספ וכמובן בפייסבוק. אתם צריכים ליצור מערך שיווקי סביבכם ולא להסתמך על המלצות של פה לאוזן ואת זה עושים על ידי יצירת תוכן בעל ערך לקהל היעד שלכם שאותו אתם צריכים להפיץ בכל הפלטפורמות בצורה אורגנית וגם ממומנת וחשוב לא לוותר על השיווק הכירורגי (לדוגמה מישהו שואל שאלה בקבוצה, אתם עונים לו על השאלה הספציפית ומציעים לו לבדוק גם את הקורס).

כמובן קצרה היריעה מלהסביר על תהליך שיווקי במאמר מן הסוג הזה, אבל הרעיון הוא תמיד אותו רעיון – מציאת הקהל, מענה לכאב שלהם וביסוס תשתית אמון בין הקהל וביניכם.

10 טיפים לבניית קורס דיגיטלי

לסיום, הנה כמה טיפים כלליים לבניית קורס דיגיטלי ובכלל לעבודה על יצירת תכנים בכמויות גדולות, כפי שאנו נדרשים לעשות בהפקת קורס, שיעזרו לכם לצלוח את המשימה הלא פשוטה הזו במינימום טעויות!

1. רכזו ימי צילום, כנ”ל לגבי ימי עריכות וכתיבה.

כשקופצים מדבר לדבר, מתבזבז הרבה זמן על הכנות ומעברים וחבל. לעומת זאת, אם לדוגמה תרכזו את צילומי כל הסרטונים ביום אחד, לא תצטרכו לבזבז זמן על הקמות ופירוקים וכניסה למוד של צילום וכן הלאה. אותו הדבר בעריכה – כאשר אתם כבר בתוך זה, אתם מתקתקים יותר מאשר תעברו בין נושאים.

2. הקפידו על צילום מקצועי

עדיף שלא לצלם בסמארטפון אלא אם אין לכם תקציב. מה שכן – חובה להשתמש במיקרופון ד”ש או מיקרופון המחובר למצלמה ולא להשתמש במיקרופון המובנה של המצלמה כדי לקבל איכות סאונד טובה וכן הקפידו על שימוש בתאורה כדי שהתמונה תיהיה נעימה ומזמינה.

3. בנו סט צילום הנעים לעין

בקורס דיגיטלי, בו התלמיד צופה בהם שוב ושוב, הרקע הוא לא פחות חשוב. עצבו אותו מתאימה וכן הקפידו להסיר אלמנטים המושכים תשומת לב.

4. רכשו רישיונות מתאימים

אם הקורסים עתידים לעלות לאתר משלכם ולא באחת המערכות החיצוניות שציינתי קודם, וודאו שרישיון התוסף בו תשתמשו הוא לשימוש לא מוגבל אלא אם האפשרות היחידה בתוסף שבחרתם הוא מנוי שנתי. כמו כן, אם השתמשתם באלמנטים עיצוביים כמו סרטוני וידאו, גרפיקות וכו’ ממאגרים בתשלום כמו Envato Elements, וודאו כי הרישיון מאפשר את השימוש שאתם עושים בתכנים.

5. תרגול תרגול תרגול

אל תוותרו על הוספת תרגולים לפרקטיקה ולא רק תוכן תיאורטי. זה חשוב מאוד לתלמיד ולהבנת החומר. תלמיד שמבין את החומר, חוזר לקורסים נוספים.

6. תכננו מבנה קבוע לקורסים עתידיים

אם אתם מתכננים לייצר עוד קורסים בעתיד, שווה לחשוב על מבנה קבוע של הקורסים והתכנים בהם. זה יחסוך המון זמן על עיצוב ובנייה של הקורסים הבאים

7. מיתוג

בנו לכם שפה ייחודית ועיצובית שתחזור בכל הקורסים כדי לשמור על איחדות (אך חשוב גם להוסיף אלמנטים ייחודיים לכל קורס כדי לבדל אותם)

8. חשבו על התוצר הסופי בזמן הצילומים

קחו חשבון מראש רגעים בהם צריכים להופיע אלמנטים גרפים על המסך כדי שבזמן צילום תוכלו להתייחס אליהם או לפחות להשאיר להם מקום על המסך. מאוד פשוט לעשות את וזה על ידי בניית סטוריבורד עבור כל סרטון.

9. שמרו על סדר

תנו לקבצים שאתם יוצרים מבנה שמות קבוע, כולל תאריכים (שנה, חודש ויום) כך תוכלו לעקוב אחר כל הקבצים של כל הקורסים בצורה נוחה

10. תיקונים

אם עשיתם גרסאות או תיקונים לסרטונים, שמרו את הקבצים בתוספת תאריך התיקון/גרסה. לא לשמור על הקובץ הקודם. זה פתח לבעיות.

שאלות ותשובות: סיכום בנושא בניית קורס דיגיטלי

קורס אונליין הוא קורס המועבר בצורה מקוונת באתר אינטרנט או אפליקציה וניתן לגשת אליו מכל מקום בעולם.

אין באמת הבדל בין שני המושגים, אבל כן יש הבחנה בין קורס אונליין שמורה מעביר בשידור חי לבין קורס מצולם שהתלמיד יכול להכנס אליו מתי שהוא רוצה.

כל אחד יכול לייצר קורס דיגיטלי ואפילו בעלות זולה מאוד עד חינמית עם מעט יצירתיות.

החומרים תמיד זמינים, התלמיד לומד בקצב שלו, בזמן שנוח לו, מאיפה שהוא רוצה ובאיזו צורה שהוא רוצה והוא גם הרבה יותר זול מקורס פרונטלי.

יצירת אוטוריטה ובניית קהל, יצירת הכנסה פאסיבית והוא לא מוגבל בכמות לקוחות. בניית הקורס זולה, מהירה ומאפשרת חופש פעולה.

חושבים על בעיה קיימת שאתם יכולים לפתור, מחליטים על קהל היעד, כותבים סילבוס מתאים ומפיקים את הקורס. לאחר מכן עושים סקר שוק ובוחרים תמחור מתאים. לבסוף בוחרים פלטפורמה בה הקורס יתארח.

כדי לבנות קורס דיגיטלי, ניתן להשתמש בתוכנות וכלים קיימים שנועדו ליצירת תוכן כמו תוכנות לעיצוב גרפי, עזרים לבניית מצגות, תוכנות עריכת וידאו, אנימציה והנפשה וכן תוכנה לעריכה ועיצוב סאונד. 

הפלטפורמות לאירוח קורס אונליין מתחלקות לשני סוגים: מערכות סגורות בתשלום חודשים/שנתי בהן אתם מקבלים מערכת מוכנה ואין לכם צורך בידע טכני וישנן מערכות פתוחות שמגיעות כתוספים לאתרים כדוגמת וורדפרס שמאפשרות שינויים וחופש פעולה גדול יותר, אך דורשות ידע טכני.

בחירת קהל, בדיקת הכאבים שלו בתחום של הקורס, מענה קבוע על שאלות ויצירת אמון ולאחר מכן יהיה הרבה יותר קל למכור להם את הקורס.

בְּרוּכִים הַבָּאִים לְקוּרְס הַהֲכָנָה לְכִתָּה א'