סימני ניקוד – סימני הניקוד בעברית
סימני ניקוד בעברית הם הבסיס ללימודי קריאה בכיתה א’ ולעיתים אף מתחילים ללמוד אותם בגן כהכנה לכיתה א’. סימני הניקוד בעברית עוזרים לנו לדעת איך להגות את המילה והם כוללים חמש תנועות וכן סימנים נוספים. במאמר זה נכיר את כל סימני הניקוד בשפה העברית ונלמד איך הם נשמעים ונראים.
סימני ניקוד - תוכן עניינים
הכרת סימני הניקוד - התנועות
השפה העברית כוללת שני סוגי הגאים (הצליל הקטן ביותר במילה):
- עיצורים – צליל שנעצר בפה ולא נמשך, לדוגמה האות ג’ במילה דָּג
- תנועות – צליל ש(תיאורטית) ממשיך ולא נגמר, לדוגמה האות ד’ עם תנועת הקמץ במילה דָּג
בעוד שאת העיצורים בשפה העברית מייצגות לרוב אותיות, את התנועות בשפה העברית מייצגים היום חמישה סימני ניקוד עיקריים: קמץ ופתח, צירה וסגול, חיריק, חולם ושורוק וקובוץ.
תנועות אלה מתחלקות לשתי קטגוריות:
- תנועות גדולות: קמץ, צירה וצירה מלא, חיריק מלא, חולם מלא וחולם חסר ושורוק.
- תנועות קטנות: פתח, סגול, חיריק חסר, קמץ קטן, קובוץ.
מבחינת אופן ההגייה אין הבדל בין תנועה גדולה ותנועה קטנה אלא ההבדל בא לידי ביטוי רק בניקוד ותלוי בסוג ההברה אך לא עושים בזה בתהליך לימודי הקריאה בכיתה א’.
רוצים לקבל דפי עבודה ותכנים ללימודי שפה ישירות לוואטסאפ?
פשוט הצטרפו לאחת מקבוצות הוואטסאפ הלימודיות והייעודיות של EZToddler הרלוונטיות לכם ותקבלו דפי עבודה ותכנים לימודיים נוספים ישירות לטלפון
תנועת קמץ ופתח
הקמץ והפתח הן תנועות המייצגות את הצליל אַ / אָ (A)
- קמץ: הקמץ היא תנועה גדולה שנראית כמו פלוס הפוך או פטיש קטן מתחת לאות
- פתח: הפתח היא תנועה קטנה שנראית כמו קו אופקי מתחת לאות.
- קמץ קטן: הקמץ הקטן היא תנועה הנראית בדיוק כמו קמץ רגיל אך נשמעת כמו הצליל אֹ / אוֹ (O)
מילים עם קמץ
אָחוּז, בָּלָגָן, גָּדֵר, דָּג, הָפוּךְ, וָו, זָהָב, חָזָק, טָרִי, יָד, כָּרִישׁ, לָבָן, מָרָק, נָהָר, סָלָט, עָדִין, פָּרָה, צָב, קָפֶה, רָחָב, שָׁקֵד, תָּמָר
מילים עם פתח
אַבָּא, בַּד, גַּן, דַּל, הַתְחָלוֹת, וַעַד, זַעַם, חַד, טַחַב, יַעַר, כַּדּוּר, לַח, מַס, נַעַל, סַל, עַלִּיז, פַּרְפַּר, צְרָצַר, קַשְקַש, רַעַד, שַׁי, תַּפּוּחַ
מילים עם קמץ קטן
אָזְנַיִם, בָּקְרוֹ (שֶׁל יוֹם), גָּלְמִי, דָּרְבָּן, הָאֳרַךְ (הַמִּבְצָע), וָאֳנִיּוֹת (הַמַּשָּׂא), זָחֲלָה (הַזּוֹחֵל שֶׁלָּהּ), חָכְמָה, טָהֳרָה, יָכְלָה, כָּל (הַיְּלָדִים), לָמְדָהּ, לְמָחֳרַת, נָעֳמִי, סָלְעַם (סוּג שֶׁל חָרַק), עָצְמָה, צִפָּרְנַיִם, צָהֳרַיִם, קָרְבָּן, רָגְלָהּ, לְשָׁמְרוֹ (מְכָל מְשַׁמֵּר), תָּכְנִית
תנועת צירה וסגול
הצירה והסגול הן תנועות המייצגות את הצליל אֵ / אֵי / אֶ (E)
- צירה: הצירה היא תנועה גדולה המצויינת כשתי נקודות אחת ליד השניה מתחת לאות בתוספת של האות יו”ד לאות המתפקדת כאם קריאה.
- צירה מלא: גם הצירה המלא היא תנועה גדול המצויינת כשתי נקודות אחת ליד השניה מתחת לאות אך ללא האות יו”ד אחריה
- סגול: הסגול היא תנועה קטנה המצויינת כשתי נקודות אחת ליד השניה מתחת לאות ועוד נקודה מתחתיהן כך שנוצר סוג של משולש העומד על קודקודו.
מילים עם צירה
אֵשׁ, בֵּן, גֵּהָה, מִתְנַדֵּב, הֵרָיוֹן, מְחַוֵּט, זֵר, חֵן, טֵלֶסְקוֹפּ, יֵשׁ, כֵּלִים, לֵב, מֵנִיעַ, נֵר, סֵרוּב, עֵד, פֵּאָה, צֵל, קֵן, רֵאָה, שֵׁן, תֵּה
מילים עם צירה מלא
אֵירוֹפָּה, בֵּיצָה, גֵּיהִנּוֹם, אֵדֵי (הדלק), הֵידָד, תָּוֵי (קְנִיָּה), זֵיתִים, חֵיק (הַטֶּבַע), שִׁבְטֵי (יִשְׂרָאֵל), יֵינוֹת, כֵּיף, עֲלֵי (כּוֹתֶרֶת), מֵידָע, נֵיטְרָלִי, סוּסֵי (הַפֶּרֶא), עֵינַיִם, אַלְפֵי (מְנַשֶּׁה), צֵידָה, קֵיסָר, רֵיחָן, שֵׁיח, תֵּימָן
מילים עם סגול
אֶבֶן, בֶּרֶז, גֶּבֶר, דֶּרֶךְ, הֶגֶה, וֶרֶד, זֶרֶם, חֶדֶר, טֶנֶא, יֶלֶד, כֶּלֶב, מֶלֶךְ, מֶתֶג, נֶכֶד, סֶרֶט, עֶשֶׂר, פֶּרַח, צֶדֶף, קֶרַח, רֶגֶל, שֶׁלֶט, תֶּבֶן
תנועת חיריק
החיריק היא תנועה המייצגת את הצליל אִ / אִי (I)
- חיריק מלא: החיריק המלא היא תנועה גדולה שמצויינת כנקודה קטנה מתחת לאות בתוספת האות יו”ד אחרי האות שמתפקדת כאם קריאה.
- חיריק חסר: החיריק החסר היא תנועה קטנה שמצויינת כנקודה קטנה מתחת לאות (ללא האות יו”ד אחריה)
מילים עם חיריק מלא
אִישׁ, בִּירָה, גִּיר, דִּירָה, הִיא, וִירוּס, זִיּוּף, חִידָה, טִירָה, קְשָׁיִים, כִּיס, לִישֹׁן, אָמִין, נַקְנִיק, סִיר, עִיר, פִּיל, צִיר, קִיר, עֲרִיסָה, שִׁיר, תִּינוֹק
מילים עם חיריק חסר
אִשָּׁה, בִּזְבּוּז, גִּבּוֹר, דִּקְדּוּק, הִנֵּה, וִכּוּחַ, זִקִּית, חִוֵּר, טִפֵּשׁ, יִשְׂרָאֵל, כִּתָּה, לִטּוּף, מִלָּה, נִפְלָא, סִפּוּר, עִבְרִית, פִּלְפֵּל, צִלְצוּל, קִשּׁוּא, רִמּוֹן, שִׂרְטוּט, תִּסְרֹקֶת
תנועת חולם
החולם היא תנועה המייצגת את הצליל אֹ / אוֹ (O)
- חולם מלא: החולם המלא היא תנועה גדולה המצויינת כתוספת של האות וי”ו לאות המתפקדת כאם קריאה ומעליה נקודה.
- חולם חסר: החולם החסר היא תנועה גדולה גם כן המצויינת כנקודה קטנה בצד השמאלי העליון של האות (ללא האות וי”ו אחריה)
מילים עם חולם מלא
אוֹפַנַּיִם, בּוֹקֵר, גּוֹל, דּוֹד, הוֹגֵן, ווֹלְיוּם, זוֹרֵחַ, חוֹף, טוֹב, יוֹתֵר, כּוֹבַע, לוֹקֵחַ, מוֹרֶה, נוֹחַ, סוֹף, עוֹף, פּוֹעֵל, צוֹלֶלֶת, קוֹף, רוֹמָא, שׁוֹטֵר, תּוֹתָח
מילים עם חולם חסר
אֹכֶל, בֹּרֶג, גֹּבַהּ, דֹּב, זָהֹב, עָוֹן, זֹהַר, חֹרְשָׁה, טֹפֶס, יֹשֶׁר, כֹּחַ, לֹעַ, מֹחַ, נֹפֶשׁ, סֹבֶךְ, עֹגֶן, פֹּה, צֹאן, קֹטֶר, אֶפְרֹחַ, שֹׁד, תֹּף
תנועת שורוק וקובוץ
תנועת השורוק והקובוץ מייצגת את הצליל אֻ / אוּ (U)
- שורוק: השורוק היא תנועה גדולה המצויינת על ידי תוספת של האות וי”ו לאות המתפקדת כאם קריאה ובמרכזה מצד שמאל, נוספת נקודה.
- קובוץ: הקובוץ היא תנועה קטנה המצויינת כ3 נקודות מתחת לאות המדורגות כלפי מטה משמאל לימין ויוצרות מעין מדרגות.
מילים עם שורוק
אוּנִיבֶרְסִיטָה, בּוּל, גּוּף, דּוּ-קְרָב, הוּא, ווּלְקָן, זוּג, חוּט, טוּרְנִיר, יוּבָל, כּוּךְ, לוּל, מוּל, נוּל, סוּפָה, עוּגָה, פּוּךְ, צוּרָה, קֻמְקוּם, גַּפְרוּר, שֻׂמְשׂוּם, תּוּת
מילים עם קובוץ
אֻכָּף, בֻּבָּה, גֻּמִּי, דֻּגְמָה, (יוֹם) הֻלֶּדֶת, מְוֻסָּת, זֻהֲמָה, חֻלְצָה, טֻמְאָה, יֻקְרָה, כֻּתְנָה, מְלֻטָּשׁ, מְמֻלָּא, מְנֻצָּח, סֻכָּר, עֻבְדָּה, פֻּנְדָּק, מְצֻלָּע, קֻמְקוּם, מְרֻבָּע, שֻׂמְשׂוּם, תֻּרְמוֹס
סימני ניקוד נוספים - הדגש
דגש הוא סימן ניקוד המסומן כנקודה במרכז האות והוא מתחלק לשני סוגים עיקריים:
- דגש חזק: דגש המגיע לאחר תנועה והוא סוגר את ההברה שלפניו (למעט באותיות גרוניות: א’, ה’, ח’, ע’ ו-ר’) והוא מסמן כפל עיצורים.
לדוגמה: הדגש באות מ’ במילה: זַמָּר (זַמְ-מָר)
- דגש קל: דגש המגיע באותיות בג”ד כפ”ת כשהן מופיעות בראש מילה או באמצע מילה לאחר שווא נח.
לדוגמה: הדגש באות ג’ במילה: נִרְכַּשׁ
בלימודי הקריאה בכיתה א’, אנו נעסוק בדגש הקל בלבד באותיות ב’ כ’ ו-פ’ כיוון שיש להן צליל שונה אם נוסף אליהן דגש. וזה אותיות שעשויות לבלבל את הילד.
אותיות דגושות ורפות
את שני הצלילים של האותיות בי”ת, כ”ף ופ”ה, נחלק ל2:
- אותיות דגושות
כך הן יקראו כאשר מופיע בהן דגש, לדוגמה במילים: כֶּתֶר, בָּנָנָה, פַּרְפַּר - אותיות רפות
כך הן ייקראו כאשר אין להן דגש כמו במילים: אֹכֶל, עֲפִיפוֹן, מְבֻגָּר
בּ (נשמעת כמו האות B)
כּ (נשמעת כמו האות קו”ף)
פּ (נשמעת כמו האות P)
ב (נשמעת כמו האות וי”ו)
כ (נשמעת כמו האות חי”ת)
פ (נשמעת כמו האות F)
למדו את האותיות הדגושות והרפות בעזרת שיר לימודי
נקודה דיאקריטית - סימן ניקוד להבחנה
חלק מהסימנים בשפה העברית נועדו להבחין בין מילים שנכתבות באותה צורה. הנקודה הדיאקריטית היא דוגמה מצויינת לכך ובנושא הזה עוסקים כבר בהכנה לכיתה א’ כשלומדים את האות שי”ן, אם כי כמובן לא נכנסים להסבר המלא אלא פשוט מלמד כי לאות שי”ן יש שני צלילים שונים אותם מסמנים עם נקודה בחלק העליון של האות.
- כאשר יש נקודה מעל האות בצד ימין, נהגה אותה כמו שילוב האותיות SH באנגלית. לדוגמה, כמו במילה שָׁעוֹן.
- כאשר הנקודה נמצאת מעל האות מצד שמאל, נהגה אותה כמו האות S באנגלית. לדוגמה, כמו במילה שִׂיחַ.
אז מה ההבדל בין שי”ן ימנית ובין שי”ן שמאלית?
שווא נח ושווא נע
סימן נוסף וקצת מבלבל הוא השווא שנכתב כשתי נקודות אחת מעל השניה מתחת לאות וגם לו יש שני סוגים:
- שווא נח המתפקד כעיצור והוא מגיע בסוף הברה. לדוגמה במילים: מִגְ-דַּל, אֻלְ-פָּן, מַלְ-אָךְ
- שווא נע המתפקד כמעין מיני-תנועה שנשמעת כמו תנועות הצירה והסגול. לדוגמה במילים: מְלָפְפוֹן, קְנוּנְיָה, יְלָדִים
בתהליך לימודי הקריאה בכיתה א’ אנחנו ראשית לומדים על שווא נח ומשווים אותו לאותיות ללא סימן, זאת אומרת עיצורים וכדי ללמוד על שווא נע, אנו משתמשים ב-וי”ו החיבור (יֶלֶד וְ-יַלְדָּה) עד שהילדים מבינים שיש שני סוגים של שווא ואז מצרפים למשוואה את למ”ד החיבור (הָלַכְתִּי לְ-סַבְתָּא)
חטפים
החטפים הם סימני ניקוד המגיעים לרוב במקום שווא באותיות אל”ף, ה”א, חי”ת ועי”ן שהן עיצורים גרוניים (אך לא רק) ואנחנו לא לומדים עליהם בצורה מעמיקה בלימודי הקריאה בכיתה א’ אלא אנו הוגים אותם לפי התנועה המצורפת לאות תוך התעלמות מהשווא הצמוד אליה:
- חטף פתח: אֲוִירוֹן, צוֹהֲלִים, חֲזֹר, עֲבָד
- חטף סגול: נֶאֱמָן, הֶחֱלִיף, הֶעֱלִיב
- חטף קמץ (נשמע כמו תנועת החולם): אֳנִיָּה, צָהֳרַיִם, חֲפָשִׂים, צִפֳּרִים
דפי עבודה לסימני הניקוד
רוצים לתרגל את סימני הניקוד? לחצו על הכפתור מתחת ועברו לעמוד דפי העבודה באתר, הדפיסו ותרגלו!
טיפים ללימוד סימני הניקוד בעברית
- כדי ללמוד את התנועות, כדאי להתחיל ללמוד אותם מתנועת הקמץ והפתח כיוון שהן נמצאות ברוב המילים בשפה העברית והן קלות להגייה.
- השתמשו בעזרים ויזואלים ותומכי זיכרון. למשל, תנועות ידיים המזכירות את סימני הניקוד, או שימוש בפריטים הנראים כמוהם. לדוגמה: פטיש ללימוד סימן הניקוד קמץ.
- שחקו “תופסת תנועות” בה אתם אומרים אומרים שם של תנועה והילד צריך לרוץ לגעת בפריט ששמו מתחיל בתנועה הזו.
- כיוון שאנו חיים בעידן דיגיטלי והילד נמשך למסך. הציגו לילד סרטונים ייעודים ללימוד התנועות כפי שהצגנו בעמוד זה והורידו דפי עבודה בנושא מהאתר שלנו.
- אתגרו את הילד בכתיבת מילים יומיומיות כולל סימני הניקוד כאקט של משחק.
אהבתם?
מכירים מישהו שזה יעניין אותו?
שתפו איתו את המאמר!